Sparte 15 millioner og kuttet store mengder CO₂-utslipp
I en VA-grøft på Hamar ble det beregnet at 220 tonn masser skulle kjøres på deponi. Fasit ble at de satt med 48 420 tonn overskuddsmasser. Det kunne kostet kommunen dyrt.
I en VA-grøft på Hamar ble det beregnet at 220 tonn masser skulle kjøres på deponi. Fasit ble at de satt med 48 420 tonn overskuddsmasser. Det kunne kostet kommunen dyrt.
«Tiltaksplaner er prosjektfokusert, og bidrar ikke til en planlagt og strukturert håndtering av overskuddsmasser. Arbeidet med kartleggingen av løsmasser starter for seint, og det finnes ingen gode planer for hvordan overskuddsmasser skal benyttes»,
På Hamar satt de igjen med
23 057 kubikk med masser. Hvor
mange lastebilturer blir det? Hva blir transportavstand og kostnader? Hva koster hvert lass å levere? En liten lastebil tar 10-12 kubikk, mens en stor tar 17-18 kubikk. Da blir det ca 1317 turer med den største lastebilen med snitt på 17,5 kubikk last.
Basal-bedriftene har utviklet en ny resept for betong som gir en tettere og mere bestandig betong med lavere CO₂-fotavtrykk
Basal AS har 14 ulike eierbedrifter som konkurrerer beinhardt om kundene. Likevel har de klart å få til et felles Teknisk Utvalg (TU) der de utnytter og lærer av hverandres kompetanse.
Innen utgangen av 2022 skal alle Basals 14 medlemsbedrifter være sertifisert etter standarden ISO14001. En av bedriftene som var tidlig på ballen var NOBI på Voss.
Til høsten settes spaden i jorda for å bygge et nytt Nasjonalt senter for vanninfrastruktur. Senteret skal blant annet opparbeide et unikt treningsfelt for VA-bransjen.
Geir Sogge Johnsen ble ansatt som ny administrerende direktør i Basal AS på tampen av fjoråret. Men han er ingen nykommer. Etter over ti år som produktsjef i bedriften er han et helstøpt Basalprodukt.
VA-dagen ble arrangert på Clarion Gardermoen i regi av PAM Norge tidligere i vår. Arrangementet samlet rundt hundre VA-folk fra flere steder i Norge som fikk presentert et variert og faglig godt program