Dimensjonering for større last enn vei
Standard betongrør er dimensjonert for belastning i «vanlig» veglast. For jernbane, flyplasser og bruksområder med høyere belastning må rørene dimensjoneres spesielt.
Standard betongrør er dimensjonert for belastning i «vanlig» veglast. For jernbane, flyplasser og bruksområder med høyere belastning må rørene dimensjoneres spesielt.
På Basal.no er det igjen mulig å beregne kapasitet og rørdimensjon på stikkrenner med innløps-kontroll. Programmet gir en enkel beregning av nødvendig dimensjon og utforming på stikkrenner i betong, basert på formelgrunnlag gitt i håndbok V240.
Her blir en fiks ferdig pumpestasjon satt på plass med kran. Tilkobling til strøm og vann inn/ut er det eneste som gjenstår. Østfold Betongprodukter og Intec Pumper samarbeider om levering av komplette, prefabrikerte pumpestasjoner. Etterspørselen er økende, samproduksjonen er effektiv og rasjonell.
Kommunen var vant til avløps-pumpestasjoner i glassfiber. I fjor fikk de bygget tre stasjoner i prefabrikkert betong, installert i vanskelige forhold med meget sensitiv leire. Nå blir de tre den nye normen for slike stasjoner i Nordre Follo kommune.
Klimagassberegninger i bygg og anlegg er en jungel. «Alle» vil ha miljødokumentasjon, men sprikende tall og haltende beregninger kan føre selv de beste på ville veier. I jungelen er det to ting som gjelder: Oversikt og riktig kunnskap. EPD-
kalkulatoren Basals eiere har tilgang til er en nøkkel til begge deler. – Dette er det svært få som kan. Basals eiere kan hjelpe sine kunder til å få ned det totale miljøfotavtrykket, sier Sogge Johnsen i Basal.
Sjøørreten er savnet og etterlengtet i Orkla. Elva og side-elvene «bygges om» for å gjør det bedre for fisken å komme tilbake til sine gamle områder. Her har den fått fritt leide opp den viktige bekken Tonga. Store dimensjoner i stikkrenner og kulverter er bra for både fisk og klimatilpasning.
Fiskevennlige stikkrenner er verken dyrt eller vanskelig. Med enkle grep kan en stikkrenne gjøres god for fisk og dyreliv – og samtidig få unna flomvannet. Fiskebiolog Frode Kroglund anbefaler ingeniører som vil prosjektere godt for fisken å snakke med biologer – og lese én bestemt rapport. Husk deretter at tiltaket er søknadspliktig.
Stikkrenner i opptil DN2400 ig falsrør er solide saker. Når de skal «overkjøres» av dobbeltsporet jernbane med liten overdekning må de være ekstra sterke.
Nå skal nye Permakum ut på sitt første «skarpe oppdrag». Statens vegvesen og Skanska skal prøve ut sandfang med Permakum på E16 Eggemoen-Olum.