Overvann: – Naturskader må forebygges
Pilotprosjekt viser at norske kommuner har for dårlig oversikt over hvilke områder som er sårbare for overvann.
Pilotprosjekt viser at norske kommuner har for dårlig oversikt over hvilke områder som er sårbare for overvann.
– Ved de laveste nivåene må vi sikre oss at infrastrukturen fungerer tilfredsstillende og unngår store skader. Ved det høyeste nivået kan vi akseptere at framkommeligheten er dårlig, men skadene skal være håndterbare for samfunnet, sier Harald Norem i Vegdirektoratet.
Hå kommune var kommet godt i gang med skadeforebyggende tiltak da flommen rammet 07.08.2014. Denne artikkelen handler om erfaringene deres, hva kommunen gjør for å skadeforebygge og om økning i kommunale avgifter.
For å imøtekomme de nåværende og de fremtidige utfordringene knyttet til overvann kreves gode løsninger for overvannshåndtering. Samtidig
ønsker flere kommuner at overvannet i størst mulig grad skal tilbakeføres lokalt slik at vannets naturlige kretsløp opprettholdes og at naturens selvrensningsevne utnyttes.
Mangel på kommunale krav, standardiserte løsninger i normer og håndbøker, samt usikkerhet knyttet til kostnader, vedlikehold og risiko, gjør at både konsulenter og kommuner foretrekker å håndtere «det farlige vegvannet» tradisjonelt.
Klimaendringene, med kraftig nedbør og påfølgende store vannmengder, resulterer i behov for nye produkter knyttet til overvannshåndteringen. Qmax Storm er en effektiv og lukket flomveg.
Lokal overvannshåndtering kan være avgjørende i arbeidet mot flomskader. I et større utbyggingsområde i Hokksund skal det monteres ett fordrøyningsmagasin på hver tomt.
For å lette arbeidet til prosjekterende og andre brukere har Basal utviklet et effektivt, komplett og nøyaktig dimensjoneringsprogram tilpasset Storm-serien.