Overvann blir stemoderlig behandlet
IVF-kurvene fra Meteorologisk Institutt viser ikke dagens ekstremvær, men er grunnlaget for dimensjonering av overvannsløsninger for fremtidens klima. Det kan bli kostbart.
IVF-kurvene fra Meteorologisk Institutt viser ikke dagens ekstremvær, men er grunnlaget for dimensjonering av overvannsløsninger for fremtidens klima. Det kan bli kostbart.
– Vi trenger IVF-kurver som dekker større arealer, og hvor alle store hendelser blir tatt med i den statistiske behandlingen, sier professor Harald Norem i Statens vegvesen.
– Det er mulig at IVF-kurvene underestimerer nedbørsmengdene, men det er likevel disse dataene vi må forholde oss til, sier Lars Grinde, forsker ved klimatjenesteavdelingen på Meteorologisk institutt (MET).
For første gang i Norden brukes ig falsrør DN3000 betongrør i et vegprosjekt. De er så store at de blir definert som en bru-konstruksjon.
Det er bare sju år siden Larvik containerhavn ble oppgradert. Nå må den rehabiliteres.
Prosjektdirektør i Norconsult Ivar Urke har lite til overs for ”katalogprosjektering” og oppfordrer til mer fokus på materialenes egenskaper.
Resirkulerte masser kan benyttes som tilslag i betongproduksjon, viser innovasjonsprosjekt.
SINTEF mener at betongen kan fange enda mer CO2 i løpet av levetiden ved å bruke ved å bruke resirkulert tilslag i ny betong.
– Alt vil digitaliseres! Også vannbransjen, mener Powel.
– Bransjen vil jobbe mye smartere framover. Det vil skje raskt. Vi ser at noen er flinke til å ta i bruk ny teknologi med suksess, sier Frøydis Sjøvold, sivilingeniør og løsningssjef i Powel.