Miljøeffektiv renseløsning av tunellvaskevann
Ved bruk av polymerfelling kan man bygge mindre og mer effektive renseanlegg for tunellvaskevann
Ved bruk av polymerfelling kan man bygge mindre og mer effektive renseanlegg for tunellvaskevann
I 2021 ble de første Permakummene prøvd ut av Statens vegvesen og Skanska på E16 Eggemoen-Olum. Siden den gang har Basal sjekket Permakummene jevnlig.
Ekstremvær, flomsituasjoner og høy grunnvannstand gir mange utfordringer. Et tøffere klima krever robuste løsninger.
Betong er et tungt materiale som ikke flyter opp, men står stabilt under de fleste situasjoner.
Å ta hånd om overvann på en god måte innebærer at man har fokus på gjenbruk og infiltrasjon. Basal-produkter kan kombineres og brukes til sirkulær overvannshåndtering.
Basal er i gang med å utvikle en renseløsning for forurenset overvann i samarbeid med Skild og Leca.
Vegvann er den viktigste tilførselskilden til miljøgifter i byvassdragene og når man vet at vegvann utgjør nesten halvparten av de tette flatene i byområder skjønner man at det her ligger store utfordringer på tiltakssiden. Det har vært alt for lite fokus på forurenset vegvann og rollen sandfang kan spille, sier senioringeniør Simon Haraldsen hos Fylkesmannen i Oslo og Viken.
Generelt er det svært lite erfaring rundt drift og vedlikehold av fordrøyningsanlegg i Norge. Mye tyder på at disse anleggene i svært liten grad følges opp.
‒ Nå er et nytt system for rensing av veivann i ferd med å bli en realitet i kjølvannet av Klima 2050, sier Per Møller-Pedersen, daglig leder Storm Aqua. Sammen med Skjæveland Gruppen og Leca International samt Basal AS og Skild AS jobber de nå med fremtidens renseløsning for veivann.
Urban avrenning og forurensing i overvann er komplekst og veldig kostbart i forhold til tiltak. Skal vi ha rene sjøsedimenter så må vi ha kontroll over tilførselen fra land. Det er lite fokus på forurensing fra overvann, sier Simon Haraldsen hos Fylkesmannen i Oslo og Viken.