Ny mastergrad sammenlignet trafikklaster fra jernbane og veg
– Det er et behov for økt forståelse for hvordan trafikklastene påvirker nedgravde rørkonstruksjoner og jordsmonn, sier masterstudent Magnus Johnsen.
– Det er et behov for økt forståelse for hvordan trafikklastene påvirker nedgravde rørkonstruksjoner og jordsmonn, sier masterstudent Magnus Johnsen.
– Vi trenger IVF-kurver som dekker større arealer, og hvor alle store hendelser blir tatt med i den statistiske behandlingen, sier professor Harald Norem i Statens vegvesen.
For å forebygge skader forårsaket av et våtere og villere klima, økt urbanisering og underdimensjonert og aldrende vann- og avløpssystem må vi ha forskningsbasert fakta. På NTNU, ved Institutt for vann og miljøteknikk, foregår en omfattende virksomhet for å ta vare på og beskytte våre vannressurser.
Flom og vann som ikke har blitt fanget opp av drenssystemene på tilfredsstillende måte, har gitt omfattende skader på infrastrukturen de siste årene. I NIFS-prosjektet foregår nå et omfattende arbeid hvor målet er å redusere skade på personer og infrastruktur, forårsaket av vann på avveie. Arbeidet vil gi bedre retningslinjer og bedre verktøy for hydrologisk saksbehandling.