Betongrør er best for miljøet
– Selv om sement står for fem prosent av verdens CO2-utslipp, er det slett
ikke slik at det er mer miljøvennlig å velge plastrør framfor betongrør, sier Geir Sogge Johnsen, produktsjef i Basal.
– Selv om sement står for fem prosent av verdens CO2-utslipp, er det slett
ikke slik at det er mer miljøvennlig å velge plastrør framfor betongrør, sier Geir Sogge Johnsen, produktsjef i Basal.
Trondheim kommune velger å bruke betongrør i områder med høy trafikkbelastning.
Etter et kraftig tordenvær i 1995 med store flomskader, utviklet Voss kommune sine egne selvrensende bekkeinntak. – Løsningen har fungert ypperlig, sier Ivar Seim.
IVF-kurvene fra Meteorologisk Institutt viser ikke dagens ekstremvær, men er grunnlaget for dimensjonering av overvannsløsninger for fremtidens klima. Det kan bli kostbart.
– Vi trenger IVF-kurver som dekker større arealer, og hvor alle store hendelser blir tatt med i den statistiske behandlingen, sier professor Harald Norem i Statens vegvesen.
– Det er mulig at IVF-kurvene underestimerer nedbørsmengdene, men det er likevel disse dataene vi må forholde oss til, sier Lars Grinde, forsker ved klimatjenesteavdelingen på Meteorologisk institutt (MET).
For første gang i Norden brukes ig falsrør DN3000 betongrør i et vegprosjekt. De er så store at de blir definert som en bru-konstruksjon.
Det er bare sju år siden Larvik containerhavn ble oppgradert. Nå må den rehabiliteres.
Prosjektdirektør i Norconsult Ivar Urke har lite til overs for ”katalogprosjektering” og oppfordrer til mer fokus på materialenes egenskaper.