Kulverter og stikkrenner: Menneskeskapte hindre er en stor utfordring
De største syndebukkene som skaper fiskebarrierer er veibygging og landbruk ifølge Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF).
De største syndebukkene som skaper fiskebarrierer er veibygging og landbruk ifølge Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF).
Rett før sommeren lanserte Betongelementforeningen (BEF) en kalkulator som beregner hvordan betongen tar opp CO2 fra lufta. − Ta i bruk den nye kalkulatoren, oppfordrer daglig leder i BEF, John-Erik Reiersen.
For å nå målet om 50% redusert miljøfotavtrykk innen 2030 kreves det endringer i alle ledd. Produsenter, prosjekterende og utførende må samarbeide for å oppnå best mulig resultat. Vi må ha større fokus på sirkulærøkonomi, gjenbruk og bærekraftig utvikling. Det er mulig å skape merverdier og samtidig ta vare på naturmangfoldet. Betongprodukter er sterke, tunge … Read more
Basal bedriftenes arbeid med å kutte klimafotavtrykk har de siste ti-årene ført til en reduksjon av CO2-utslipp på mellom 40 og 50 prosent. På samme tid har de klart å lage bedre og mer bestandige produkter.
Indre Østfold kommune og Park & Anlegg AS har fokuset på miljø i saneringsprosjektet Bakkegata i Askim. Der bruker de grove masser i grøfteprofilen så langt de kan.
Norske kommuner ønsker å digitalisere VA-nettet, derfor har Basal AS inngått et samarbeid med Process Partner AS som er en del av Axflow gruppen i Norge, for å gjøre sine tekniske installasjoner høyteknologiske.
Forskere er i ferd med å lansere en type betong som kan spare miljøet for store CO2-utslipp. I sommer ble forskningsprosjektet avsluttet, men nå i høst har Norges Forskningsråd (NFR) bevilget penger til en fase to og videre forskning.
Norske sementprodusenter har brukt avfall som brensel i førti år. Nå mener Norske forskere at det er på høy tid at plastsøppel kan brukes som brensel i sementfabrikker i Asia. Hvis det fungerer, kan det være løsningen på to av klodens største miljøproblemer: plast i havet og høyt forbruk av kull. Overfylte søppeldynger i Asia … Read more
Standard betongrør er dimensjonert for belastning i «vanlig» veglast. For jernbane, flyplasser og bruksområder med høyere belastning må rørene dimensjoneres spesielt.