Fra VA-grøft til fjernstyrte flytårn

En kumring kan brukes til så mangt. Bygge flytårn med, for eksempel. På norske småflyplasser bygger Avinor nå om til fjernstyrte kontrolltårn for flytrafikken. Loe og Jaro samarbeider om den høytflyvende leveransen.

Morten Landro er stolt over leveransen til flyplassene.

– Et godt eksempel på innovasjon i bruk og tilpasning av VA-produkter i betong til andre formål. Vi ser at toleranser og styrken i våre VA-produkter er så god at de lett kan tilpasses helt andre formål.

Det sier salgssjef Morten Landro i Loe Rørprodukter Nord AS. Selskapet står i samarbeid med Loe Betongelementer AS og Jaro AS for en svært så spesiell leveranse.

 

DN2400 og 3000 kumringer
Produktene i leveransen er ikke særlig spesielle. Standard DN2400 og IGT DN3000 kumringer, med noen tilpasninger. Bruksområdet er desto mer spesielt. På norske kortbaneflyplasser er Avinor nemlig i ferd med å bygge ut et system av fjernstyrte kontrolltårn for flytrafikken.

Til nå har Avinor hatt folk i hvert eneste flytårn til å informere flyene som kommer forbi. Nå skal flyene i stedet guides og informeres av en flygeleder på en større kontroll-sentral i Bodø, uansett hvilken flyplass flyet skal lande eller ta av på. På flyplassen er det installert kameraer, mikrofoner og annet utstyr som gir svært detaljert informasjon om vær og aktiviteter på flyplassen til enhver tid. Flygelederen ser flyplassen og trafikken på en diger skjerm, akkurat som han/hun satt i det lokale kontrolltårnet.

Først på Røst
I oktober i fjor var systemet operativt, etter syv års utvikling. Da landet et fly fra Wideøre på Røst under veiledning fra en flygeleder i Bodø.

– Målet med denne satsningen er å legge til rette for enda bedre og mer effektiv drift på lufthavnene, opplyser Avinor.

Teknologien er utviklet av norske Kongsberg Defence og Aerospace (KDA) og Indra Navia i samarbeid med Avinor, og har fått navnet Ninox. Sentralt i dette systemet er et sett med kamera og sensorer som skaffer flygelederen nødvendig informasjon. Dette utstyret må være montert i riktig høyde over bakken.

 

Montering av spesiallaget overgangsring DN3000/2400 i Hasvik.

Og her kommer leveransen fra Loe og Jaro inn i bildet. Avinor har nemlig valgt en tårnløsning i solide betongelementer. Loe Betong-elementer AS prosjekterer, Loe Rør-produkter Nord AS produserer og Jaro AS har monteringen av tårnene.

– Sammen er vi tre bedriftene veldig glade for at KDA valgte vår tårnløsning, sier Morten Landro.

Tårnene bygges med litt forskjellige kombinasjoner av STD 2400 kum og IGT 3000 kum, med enkelte tilpasninger i sistnevnte.

Topplate med pidestall. Settes på 3000 mellomdekke med overgang til 2400..

Noen av tårnene bygges kun med 3000, andre med begge størrelser og en overgang mellom 3000 og 2400.

Utstyr på toppen
Øverst monteres en kumring støpt med en spesialform med pidestall til kamera og utstyr på topplaten.
Det første tårnet som ble montert var i Vardø, i desember 2018.

Betongelementer ferdig montert.

Deretter ble det levert tre tårn i april og mai i år i Hasvik, Berlevåg og Mehamn. I høst skal det monteres ytterligere tre tårn på Røros, i Rørvik og i Namsos. Røros er det høyeste av de planlagte tårnene, med en høyde på ca 26 meter.

En del av Ninox-teknologien er hentet fra Kongsbergs militære produkter.

Bildebehandlingen, sensorteknologien og navigasjons-enheten i tårninstallasjonen har nære slektninger i kryssermissilene NSM og JSM, mens EO/IR-sensoren og laseravstandsmåleren er hentet fra selskapets fjernstyrte våpenstasjon, skriver Teknisk Ukeblad.

Mens tårnene teknologien står på har altså et opphav i norske VA-grøfter. Morten Landro formelig flyr (!) høyt av stolthet over en så sterk aksept av produktene. Det er ikke første gang kumringer fra Loe Rørprodukter Nord AS finner nye bruksområder.

– Spesialtilpassede DN3000 IG produkter er også brukt i ankomsttunnelen til det globale frøhvelvet på Svalbard. Og nå flytårn. Man kommer langt med åpne øyne og et innovasjonsønske. Og en kumring i betong, humrer Landro.

Nå kontrolleres flytrafikken fra dette kontrollrommet i Bodø. (Foto: Avinor)

Del artikkelen: