Under en planlagt forhåndsbefaring i forkant av formell ferdigbefaring eller garantibefaring av 29 vannkummer i april ble det avdekket feil og mangler i mer eller mindre samtlige vannkummer. Det ble registrert flere alvorlige feil på mange forskjellige områder sier Byggeleder ved avd. Anleggsprosjekter, Trond Kåre Knutsen i Stavanger kommune.
Han er overrasket over omfanget og alvorlighetsgraden av feil og mangler som ble avdekket i såpass nye kummer som det her er snakk om.
‒ Det vi har avdekket er at vi har flere ledd i leverandørkjeden som ikke har god nok kunnskap. Og vi må også erkjenne at vår egen kompetanse på dette området har vært for dårlig. Kvaliteten på monteringsarbeidet i de vannkummene som ble kontrollert holder ikke mål. Stavanger kommune har hatt en forventning til VA-bransjen om at vannkummene som er blitt levert til våre anlegg har blitt montert på korrekt måte. Kontrollen som ble gjort av Stavanger kommune sammen med Basals personell har avdekket at det ikke er tilfelle, sier Knutsen.
Ingen av de kontrollerte kummene var levert som et komplett produkt av en leverandør som er sertifisert og har 3. parts kontroll (type Aqua-Safe).
Behov for opplæring
Han legger til at kommunen som overtar et nytt VA-anlegg også har et ansvar.
‒ Vi må selv sørge for ha god nok kompetanse i egen organisasjon for å kunne beskrive og følge opp kvaliteten på de leveransene som kommunen får ansvar for. Denne problemstillingen ble diskutert internt sammen med Espen Johansson i VA-verkets driftsavdeling. Som et konkret oppfølgingstiltak besluttet vi å innhente ekstern kompetanse ifm. planlagte forbefaringer av spesielt vannkummer før formell ferdigbefaring eller garantibefaring av VA-anlegg. Knutsen kontaktet derfor Basal ved Terje Reiersen med forespørsel om Basal kunne stille med ekstern kompetanse ved fire planlagte forbefaringer i april 2024. Forbefaringene ble gjennomført over tre dager.
‒ Basal var positive til dette, og kunne stille med Anders Nygaard som er teknisk leder for Aqua-Safe i Basal i tillegg til Terje selv. Fra Stavanger kommune deltok nøkkelpersonell fra VA–verkets driftsavdeling i tillegg til Jostein Berggraf fra VA–verkets forvaltningsavdeling og undertegnede, sier Knutsen fra Anleggsavdelingen.
En øyeåpner
Han forteller at Anders Nygaard ledet den tekniske kontrollen på forbefaringene og gikk svært grundig til verks.
‒ Han hadde med seg en hel del spesialutstyr som var nødvendig for å kunne utføre alle typer kontrollarbeider. Befaringen ble i praksis en øyeåpner. Før har Stavanger Kommune sitt fokus ved ferdigbefaringer stort sett vært at hvis bare vannledningen var dokumentert rein og tett under trykkprøving og at innmåling og tegningsdokumentasjoner var korrekt, så var det greit. Andre ting som er viktig for anleggets levetid som bruk av riktig pakningstype, riktig moment tiltrekk og mindre epoksyskader hadde vi ikke gode nok oppfølgingsrutiner i forhold til, forteller han.
Alle feil som ble funnet under befaringene ble oppsummert skriftlig på sjekklister. Knutsen sier at flere spørsmål meldte seg etter befaringen.
‒ Hvor går grensen for hva som er farlig? Og hvor går grensen for hva som er «godt nok» eller er et avvik, og når er avviket så stort at vi skal rapportere dette eller nekte overtakelse? Og hvordan skal registrerte feil og mangler følges opp og utbedres, spør han og legger til:
‒ Det ble for eksempel avdekket at én bolt i konsoll for 300mm VL som skulle ha vært festet til betongkummen med et moment 1800Nm var så løs at den kunne skrus med hånd. Denne kummen hadde også blitt trykkprøvd. Hvor farlig er egentlig det?
Knutsen forteller at flere pakninger var montert med feil moment. Noen var montert for løst, og noen steder var det brukt altfor høyt moment. I tillegg var det mange mindre skader i epoxybelegget på kumarmaturen.
‒ Hvordan skulle vi forholde oss til dette?
Tok det et steg videre
Han sier at da de så hvor mange feil som ble avdekket på befaringene, så ble det på initiativ fra VA–verkets driftsavdeling bedt om et lokalt kurs for Stavanger kommune for korrekt kum montering. Kurset «Kontroll for å sikre en trygg kum, med lang levetid», ble planlagt av Basal og ble gjennomført den siste uka i juni.
‒ Kurstilbudet var for alle ansatte i alle VA-avdelingene i Stavanger. Jeg synes det var viktig at kurset var et tilbud til alle profesjonene på VA-avdelingen. Det ble med invitert personell fra VA-prosjekterende, anleggsavdelingens egenregi, VA-byggelederne og VA-verkets driftsavdeling. Kursdeltakelsen var god, og tilbakemeldingene fra kursdeltagerne har i ettertid vært gode.
Knutsen sier at alle kursdeltagere fikk økt sin egen kompetanse innen VA-faget.
‒ Kommunens kompetanse ble løftet på samtlige avdelinger som følge av denne oppæringen.
Det mangler slike kurs i Norge. Jeg synes Basal har stilt opp på en imponerende måte, og jeg er sikker på at Basal har lagt grunnlag for å kunne kjøre flere slike kurs om de ønsker å satse på det.
‒ Vi er avhengig av at noen stiller opp. Det at vi fikk dette kurset servert omtrent på døra her i Stavangerområdet, gjorde at vi kunne stille med mer enn 20 personer på kurset. Da får vi en mer samlet oppmerksomhet om dette på tvers av avdelingene, noe som vil gi godt grunnlag for forbedring og endringer.
Det vil nå bli grundigere kvalitetsoppfølging fremover Han mener at det er utbyggeren og entreprenørene som har ansvaret for leveransene, og kommunen skal følge dette opp på en annen og bedre måte fremover.
‒ Stavanger Kommune er opptatt av at det må brukes kvalifiserte entreprenører og autorisert personell, men ser at kommunen selv har en utfordring i forhold til dette. Derfor er kurs og kompetanseheving så viktig. Byggelederen har også gjort seg noen tanker om alternativene.
‒ Første gang jeg hørte om prefabrikkerte vannkummer av type Aqua-Safe eller tilsvarende, så tenkte jeg at dette er en god idé. Jeg tror at denne løsningen er mye bedre i forhold til plassering av ansvar. Og jeg tror at når den personen som skal montere vannkummen har spesialopplæring og gjør viktige deler av arbeidet i et tilrettelagt monteringsverksted, så det er det en stor forbedring i forhold til dagens praksis. Det er viktig for kvaliteten på sluttproduktet at våre leverandører har korrekt opplæring og kompetanse, hvis vi skal kunne møte krav og målsettinger om 100 års levetid på våre VA-anlegg. Og ved eventuelle reklamasjoner er det greit å forholde seg til en part som også har nødvendig kunnskap.
Selv om kontrollene som ble gjennomført har avdekket at også de større entreprenørfirmaene i regionen har mangel på kunnskap på dette området, så er han rimelig sikker på at når konkrete tilbakemeldinger blir gitt til de samme entreprenørene, så vil det skje en endring til noe bedre veldig raskt.
Opplæring er undervurdert
Knutsen trekker også frem en annen positiv ting med kurset:
‒ I tillegg til økt kompetanse for den enkelte, bidrar det også til å bygge nettverk. Det er en god anledning til å treffe andre folk som kan sine ting. Det er også utrolig bra at Anders Nygaard sier at de bare kan ringe til ham hvis de lurer på noe. Spesielt for de som er nyutdannet i faget har dette stor verdi. Opplæring er undervurdert. Kurs i sluttkontroll av vannkummer er med på å sikre lang levetid, noe som på sikt vil bidra til store besparelser.
Stavanger kommune har bestemt seg for hvordan de skal håndtere kommunes vannkummer fremover.
‒ Vi kommer til å ta en fast forbefaring av alle vannkummene før vi går formell ferdigbefaring av VA-anlegg. Da skal vårt personell på driftsavdelingen gå over vannkummene med egen sjekkliste. Vi skal kjøpe inn det utstyret som trengs for at vi skal kunne gjøre alle nødvendige kontroller i kummene selv.
Knutsen sier at de allerede har effektuert dette på tre VA-anlegg etter kurset. Resultatet fra disse kontrollene var at to VA-anlegg hadde flere mangler som måtte utbedres før det var aktuelt å delta på ferdigbefaring og ett VA-anlegg som ble kontrollert ble godkjent for ferdigbefaring.
‒ Stavanger kommune regner med at etter hvert som de lokale entreprenørene i området blir informert om disse kontrollene, så vil både kompetanse og kvalitet raskt bli bedre på dette området.
Han opplyser ellers at det pågår en del diskusjoner internt i Stavanger kommune i forhold til å beskrive systemleveranser av vannkummer.
‒ Det er nå gitt tillatelse til å teste ut denne type leveranser i våre beskrivelser.
Ellers har Stavanger kommune som målsetting å ta i bruk ny Vannstandard i Norge fra 1. januar 2025. Men før det kan skje må en del faglige avklaringer og politiske vedtak først komme på plass.