Vil styrke samspillet mellom leverandør og entreprenør

I begynnelsen av september arrangerte Basal samling for sine selgere på Nasjonalt senter for vanninfrastruktur i Ås. Der fikk de se hvordan produktene de selger fungerer i praksis. Sogge Johnsen, administrerende direktør i Basal og leder av markedsutvalget i Basal Espen Mikalsen, mener at bedre kunnskap og tettere samarbeid med entreprenørene vil gi en vinn-vinn-situasjon.
 
‒ Vi ønsker å bidra til at entreprenøren blir mer effektiv. Derfor har vi engasjert Fossum Anlegg her i dag, og vi har bedt entreprenøren om å være åpen. Hvor kan det gå galt? Hva kan vi justere for å hindre at ting går galt, sier Sogge Johnsen.
Alle har potensial til å utvikle seg, og det ønsker vi å gjøre i tett samspill med entreprenørene, sier leder for markedsutvalget i Basal, Espen Mikalsen, og adm. direktør i Basal, Sogge Johnsen.
Enklere for entreprenøren
Leder av Basals markedsutvalg, Espen Mikalsen, forteller at de skal utdanne selgerne sine. 
‒ Vi har lett etter områder vi kan forbedre oss på. Nå ser vi på hvordan ting oppleves når man skal montere våre produkter. Det er nyttig å se at det ofte er små justeringer som skal til for at montasjejobben skal bli bedre, og enklere for entreprenøren. 
 
Han har troen på et tettere samarbeid mellom leverandør og entreprenør.
‒ Vi må bli enda bedre på å besøke kunden, og på den måten avdekke ev. svakheter ved våre produkter. Samtidig kan vi gi gode innspill til våre kunder og entreprenører om hvordan man gjør en god utførelse.
 
Basals standarder
Mikalsen forteller at det er individuelle forskjeller mellom Basalbedriftene.
‒ Daglig leder Per Ivar Nygård som er deleier i Fossum Anlegg etterlyste tre løfteankere i en kjegle for å forenkle monteringen. Noen produsenter har kun to løfteankere i sine kjegler. Slike innspill fra kundene tar vi med oss til videre diskusjon for å bestemme om tre ankerpunkter skal bli en standard som gjelder alle. Det beste ville være at vi fikk en standard slik at det blir likt, enten vi er i Bergen, Oslo, eller Stavanger, sier Mikalsen og legger til:
 
‒ I Basal arbeider vi for standardiserte løsninger, slik at alle de 19 Basalbedriftene får tilgang til å produsere de beste produktløsningene. Det som var bra i dag, var en praktisk kompetanse-heving gjennom montering og installering av våre produkter. De innvendingene vi fikk underveis, tar vi med oss tilbake for å optimalisere produksjonsunderlaget. 
Kjeglen på bildet har to løfteankere
Innvendig og utvendig anker
Når man skal trekke sammen betongrør med store dimensjoner, skjer dette oftest ved at montørene fester jekketaljer på utvendige monteringsankere. Men under seansen på Vannsenteret etterlyste entreprenøren muligheten for å gjøre den samme jobben inni rør av store dimensjoner. Dette for å få bedre kontroll på sammenføyningen av rørene. 
‒ To av bedriftene våre har innvendig anker for sammentrekning av rør, men også her er det et spørsmål om man bør utvikle en standard. Vi må finne ut hva som er utfordringene, og hvor vi har forbedringspotensialer. Hvordan kan vi sammen med entreprenørene tilpasse og optimalisere våre produkter slik at montasjen blir bedre og enklere, sier Espen Mikalsen.
 
Kan hjelpe kunden
Sogge Johnsen synes det var mye god praktisk kunnskap som kom fram under kurset.    
‒ Nygård viste oss to typer jekketaljer. Man velger de letteste, ingen ønsker å drasse på svære tunge jekker ned i grøfta. Vi må legge til rette slik at entreprenørene får en positiv opplevelse under installasjon. Jeg tror våre selgere i større grad kan hjelpe kunden etter en dag som i dag.
 
Johnsen trekker fram at dagen også handlet om tette løsninger. John Sydtveit i pakningsleverandøren Trelleborg, fortalte blant annet om hvordan man har gjort forbedringer på pakninger som er standardisert for å ivareta tetthet, samtidig som monteringen blir mye enklere.
 
‒ Vi ønsker å få til et tettere samspill mellom pakningsleverandør, rørprodusentene i Basal og entreprenør, slik at man kan standardisere og tilby de beste løsningene som ivaretar de strenge kravene som stilles til nye VA-anlegg.
Basal arrangerte salgsmøte for selgerne i Basals eierbedrifter på Nasjonalt senter for vanninfrastruktur i Ås
Skal bli mer brukerrettet
‒ Vi har vært veldig opptatt av kvalitet, styrke og levetid, men ikke vært nok brukerrettet.
 
Vi startet en kampanje der vi promoterte de gode egenskapene til våre betongprodukter og ikke minst miljøaspektet. Nå i fase to ønsker vi å oppgradere kunn-skapen angående montering, slik at kundene våre skal få effektive anlegg som monteres uten feil, sier Sogge Johnsen.
 
Han mener at det ofte handler om småjusteringer for å få til et perfekt resultat.
‒ Dette handler om hvordan det funker for dem som jobber i grøfta. Hvis vi leverer produkter som er mer brukervennlige, får vi alle en vinn-vinn ved at anlegget blir mer effektivt. Samtidig får vi bedre kvalitet på ferdige kummer og røranlegg. Dette henger ofte sammen, mener Johnsen.
Yrkesstolthet
Mens monteringen foregikk la Espen Mikalsen særlig merke til hvordan jobben ble utført. 
‒ Vi kunne med tydelighet se at dette var et firma som hadde stor grad av yrkesstolthet. Det er ikke alltid man ser. De har enorm yrkesstolthet i Fossum Anlegg, fremhever han før Sogge Johnsen tar over:
 
‒ På et anlegg er det mange kritiske punkter og det går ikke alltid som man ønsker. Konsulentene planlegger et VA-anlegg, men det er stor avstand mellom tegnebrettets beine streker og hvordan det faktisk er. Derfor trenger vi samspillet og styrke dette mellom produsent /leverandør og entreprenør, mener han og legger til:
 
‒ Vi skal ha et kjempegodt produkt og anlegg som fungerer, og som skal vare lenge. Hundre års levetid er vårt mantra! 
 
Skal gjøre entreprenøren god
‒ Vårt mål er å gjøre entreprenøren god. Sammen blir vi sterkere.  Alle kan forbedre seg, og det ønsker vi å gjøre i samspill med entreprenørene, men vi vil aldri kompromisse på kvalitet. Vi må ut for å komme i denne dialogen. Vi har voldsomt fokus på kvalitet, men nå skal vi gjøre produktene enda mere effektive. Sammen med entreprenørene skal vi utvikle metoder slik at vi og dem blir som hånd i hanske, avslutter Espen Mikalsen.

Del artikkelen: