Korrekt montering er avgjørende for å sikre et kostnadseffektivt VA-anlegg med lang levetid. Men hvordan kan man best oppnå det?
‒ Leverandørene må komme seg ut i grøfta, sier Per Ivar Nygård, eier i Fossum Anlegg AS, mens Rune Moberg, daglig leder i Basalbedriften Østfold Betongprodukter, mener at bedre samspill må til.
‒ Leverandørene må komme seg ut i grøfta, sier Per Ivar Nygård, eier i Fossum Anlegg AS, mens Rune Moberg, daglig leder i Basalbedriften Østfold Betongprodukter, mener at bedre samspill må til.
Rune Moberg har bakgrunn som entreprenør fra Braathen Landskapsentreprenør AS, i tillegg har han jobbet med vann og avløp sammen med Nygård i Fossum Anlegg AS.
‒ Under tiden i Braathen erfarte jeg viktigheten av samlokalisering under utførelse av samspillsentreprise, men også i utførelsesentrepriser og prosjekter der det var god vilje til rask og avklarende dialog fra både byggherre, rådgiver, entreprenør og leverandør. Det er dette vi jobber for, og savner, å få mer dialog med rådgiver og byggherre for å få til feilfrie anlegg, sier Moberg.
Hils på montøren
Moberg mener at Basalbedriftene og andre leverandører bør bli flinkere til å benytte seg av entreprenører og byggherrer de møter.
‒ Det er mye bedre med et samarbeid i oppstarten, enn at vi får en løsning fra rådgiver og byggherre som man i etterkant må slipe og file på for å få ting riktig. Vi må dyrke samspillet mellom entreprenør og leverandør, mener Moberg.
Nygård er ikke uenig i dette, men han har en litt annen tilnærming.
‒ Leverandørene må komme mer på banen. Leverandørene må tørre å hilse på de som skal montere rør og kummer. Hvis en Basalbedrift vinner et anbud på et VA-anlegg, bør bedriften tilby at de kan komme på et oppstartsmøte. Gå gjennom leggebeskrivelsen på forhånd og takke for at de har fått oppdraget. Del ut en drikkeflaske med QR-kode til leggeanvisningen eller trykk QR-koden direkte på produktene. Fremhev at det er viktig å gjøre det rett for å få det tett. Dette må ut til gutta i grøfta, sier Nygård.
Han forteller at det ikke nytter å gå til daglig leder eller eier, det er gutta som er møkkete på henda som trenger å vite hvor de finner informasjon.
Felles interesser
‒ Hva er avgjørende punkter for å unngå feil og reklamasjoner?
‒ Det er dessverre ikke så mye annet enn skolering og opplæring. Folk som har kunnskapen internt i entreprenørbedriften må dele, og eksternt må det deles kunnskap fra leverandøren, sier Nygaard.
Moberg mener at det er avgjørende å følge veiledning gitt av produsent.
‒ Man må bruke dokumenterte løsninger ved sammenføyning mellom kum og rør. Basaldokumenterte løsninger, som vi står inne for som leverandør. Vi må sørge for god dialog og samhandling mellom entreprenør og leverandør. Hvis de ber om oppstartshjelp må vi stille, hvis de ikke ber om det, må vi tilby det, sier Moberg.
Han mener at man har felles interesser der man ber hverandre om samhandling for et felles beste resultat.
‒ Da får vi samlet kunnskapen fra entreprenør og kunnskapen fra leverandør.
Ydmykhet
Moberg tror at ingen har hundre prosent fasitsvar på hvordan hver enkelt jobb skal utføres.
‒ Det er sjelden lett å bygge nøyaktig som beskrevet. Det dukker ofte opp utfordringer som vanskeliggjør bruken av de preaksepterte og beskrevne løsningene, her kan produsenter ha god input til entreprenør på alternativene som eventuelt finnes. Når begge parter er ydmyke får man ofte bedre løsninger, og til og med nye bedre løsninger.
‒ Hvordan kan man redusere risiko for feil på anlegg?
‒ En viss risiko vil det alltid være, menneskelig svikt eller dårlige værforhold. Jeg vil også påpeke hvor viktig fundamentet er. Man må alltid sikre at det blir et solid fundament som tåler lastene, både under montering og komprimering. Det er helt avgjørende for et vellykket resultat.
Han poengterer også at man må bruke standardiserte produkter og ha tydelig ansvarsfordeling.
‒ Skal du for eksempel montere en komplett vannkum må du sørge for dokumentert tette rørgjennomføringer. Følg standarder og sørg for å bruke kompetente personer i grøfta!
Moberg mener det er viktig med god ansvarfordeling. Entreprenøren er bundet opp til prosjektert løsning fra konsulent og byggherre.
‒ I samråd med leverandør kan det være at man må samhandle med byggherre for å få bedre løsninger. God dialog mellom partene er helt avgjørende.
Velg riktig produkt
Nygård forteller at mye av feilene skjer på grunn av tre ting. Enten feil på produkt eller valg av feil produkt til formålet. Den tredje årsaken er feil under montering.
‒ Et eksempel på feil valg av produkt er at man legger ned en tank eller kum der man bruker plast og ikke tenker på oppdrift. En plasttank kommer opp, bruker du betong så ligger det stødig. Det som er negativt med betong er at det har stor vekt og det krever maskiner under montering, men så tåler betongen mer. Plastens positive side er at det bokstavelig talt er lettere produkter å jobbe med, men de er ikke egnet i en del sammenhenger. Da tenker jeg både på oppdrift og hvor mye belastning et produkt tåler, sier han.
Nygård forteller at de ser på prosjektene de jobber med at konsulentene er veldig hekta på det de gjorde forrige gang.
‒ Det blir litt klipp og lim, dessverre. I stedet for å sjekke hver gang hva som passer hvor.
Liker betong
Per Ivar Nygård i Fossum Anlegg AS er enig i at god dialog er viktig for å lage gode VA-anlegg. Han er også tilhenger av at man benytter betong der det er mest hensiktsmessig.
‒ Det som er viktig er hva du har igjen når du er ferdig. De fleste entreprenører fronter gjerne betong, og får som regel det gjennom i forhold til byggherre. Vi argumenterer gjerne med oppdrift. Betongrørene er jo tyngre enn plastrør, og det fine er at betong er mer stabilt. Rørene tåler anboringer og er veldig fleksible, forteller Nygaard og legger til:
‒ Jeg liker betong, det er et solid produkt og det kan vi gå gode for. Men betongrør i små dimensjoner er ofte litt for dyre.
Mangel på kunnskap
En særlig utfordring når man monterer kummer, er å få til tette rørgjennomføringer. Rune Moberg i Østfold Betongprodukter forteller at de har god dialog med pakningsleverandøren Trelleborg.
‒ Når det dukker opp et problem er de alltid tilgjengelig, de søker avklaringer, tar forespørsler på strak arm og kommer tilbake med nye dokumenterte løsninger. Vi har det som trengs for å lage tette anlegg, men bore og monteringsfeil er ofte årsaken til feil.
Moberg mener at produktene i stor grad er slik de skal. Utfordringen ligger i mangel på kunnskap om hvordan man best monterer et anlegg.
‒ Det er et ansvar vi som leverandør må ta på oss. Opplæring av entreprenørene som skal gjøre jobben er avgjørende. Selgerne i Basalbedriftene må ta kontakt og oppnå dialog. Vi har ikke fasiten alene, men sammen kan vi oppnå topp resultater og de som benytter seg av Basals nye digitale leggeanvisning er godt skodd for å lage tette anlegg, avslutter han.