Pionér i vannkum-satsingen

Aqua-Safe-satsingen har begynt å få fart på seg. NOBI er en av de som har kommet lengst.

– Vi ser jo en trend i at hvis kunden først prøver Aqua-Safe, så vender de stort sett tilbake neste gang de trenger en vannkum.

Det sier Ole Alexander Gloppen, avdelingsleder for vanndeler i NOBI Askøy. Han har en sentral rolle i NOBIs satsing på vannkum-konseptet Aqua-Safe. Dermed står han også i fremste linje i Aqua-Safe-satsingen i hele Basal-systemet. NOBI-konsernet på Askøy, Voss og i Bergen har kommet godt i gang.

Når dette skrives tidlig i februar har NOBI levert ca 60 vannkummer der hele eller deler av leveransen kommer inn under Aqua-Safe-konseptet. De er levert til 17 forskjellige kunder, på 28 forskjellige prosjekter.

Bybanen
Et av de aller første prosjektene NOBI fikk tilslaget på var på en av etappene i det store Bybanen-prosjektet i Bergen. Nærmere bestemt D16 – Fyllingsdalen, i samarbeid med NCC. Der ble det levert åtte vannkummer med armatur i store dimensjoner, DN300 og DN400.

– Mest interessant har det vært å se de kundene som var skeptiske til å begynne med, men som nå bruker oss mer og mer, sier Gloppen.

I starten var responsen litt kjølig og avventende. Som det ofte er når det kommer noe nytt og ukjent på markedet. NOBI har registrert at de som først har prøvd Aqua-Safe oftest har valgt det også neste gang de trenger en vannkum. Stort sett positiv respons, med andre ord.

– Vi har også fått noen konstruktive tilbakemeldinger. Ting som kunne vært bedre eller tips til grep som løfter kvaliteten enda et hakk. Dette er nok de tilbakemeldingene vi setter mest pris på. Vi streber tross alt mot å bli bedre for hver dag, sier han.

Startet i april 2019
For NOBI startet høstens og vinterens Aqua-Safe-satsing allerede i april i fjor. Da ble Ole Alexander Gloppen ansatt. NOBI Askøy gikk i gang med å gjøre i stand monteringshallen. Gulvet ble malt opp med epoxy, man skaffet nødvendig verktøy og bygget opp eget lager på bolter og pakninger.

– I salget har mine to kolleger på salg vært flinke til å «pushe» våre kunder, med spørsmål om ikke det kunne vært interessant å få et tilbud på komplette vannkummer. Så var det opp til meg å lage tilbud på innmaten før vi sydde det sammen til et komplett tilbud, sier han.

Kummer monteres for leveranse fra NOBI på Askøy.

I tillegg har Gloppen og kollegaene hatt en del kunder på besøk på fabrikken. Her har de fått anledning til en grundigere gjennom gang av teorien bak Aqua-Safe. Deretter har de fått se verkstedet og resten av fabrikken.

– Dette setter de stor pris på, sier han.

Utførende mest «på»
– Hvilke kunder eller kundegrupper har vært mest «på» ift Aqua-Safe-kummer?
– Vi har kunder fra alle aktuelle grupper. Det er nok entreprenører og rørleggere som er mest «på» i forbindelse med Aqua-Safe. Av de 17 unike kundene som har benyttet seg av Aqua-Safe til nå finner vi syv rørleggere, seks entreprenører, to kommuner og to konkurrenter/samarbeidspartnere.

Med godt volum har NOBI allerede skaffet en god del erfaringer fra montering. Noen eksempler:

  • Det trengs mye forskjellig verktøy til forskjellige situasjoner.
  • Ulike hensyn ved montering av forskjellige konsoller og armaturer.
  • Informasjon om vekt til sjåfør.
  • Utstikkende PE-krager som stikker langt nok ut til at rørlegger får montert muffe i grøften – men ikke så langt at bilen må kjøre med bredlast.

Logistikken direkte fra leverandør synes han ikke er så veldig forskjellig fra logistikken gjennom grossist.

NOBI er godt i gang med Aqua-Safe, og har opparbeidet godt med erfaringer. De har likevel kapasitet til mye mer, og akter å bruke sine responstider og gode rutiner til å gjøre kundens hverdag enklere. Fortsatt er Aqua-Safe-satsingen bare i startgropen, med mye arbeid som gjenstår.

– Vi er på god vei. Vi skal alltid strebe etter å bli bedre, og finne de gode løsningene som kan løfte produktet. Vi skal besøke flere kunder og holde flere foredrag, sier han.

– Hva er viktig framover?
– For vår egen del blir det viktig å opprette et delelager på «melk og brød»-varer slik at vi kan korte ned leveringstiden. Det er alltid viktig å være synlig, tilgjengelig og ha rask responstid. Det skaper tillit hos kunden, og fører til at de kommer tilbake neste gang de trenger noe. I tillegg er det viktig å jobbe sammen med leverandører som leverer gode produkter til avtalt tid, sier Ole Alexander Gloppen i NOBI Askøy.

Del artikkelen: