Ny klimakalkulator fra entreprenørbransjen

Entreprenørene og transportbransjen har utviklet en ny klimakalkulator som også skal kobles på databaser fra produsenter av ulike produkter.
‒ Vi har laget vår egen kalkulator som heter Klimaknap. Det florere mange slike verktøy i dag, men beregningsparameterne er ikke like. Det er ikke bra, sier Egil Kvingedal, fagsjef for klima og miljø i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). 
 
Han mener at forutsetningen for å kunne lage riktige klimaregnskap er at man har et verktøy som på en ensartet og objektiv måte kan anvendes for å budsjettere, rapportere og dokumentere de konkrete og faktiske CO2-utslippene i norske anlegg- og jernbaneprosjekter. 
 
‒ Man må sammenligne epler med epler, og ikke som i dag der man har både epler og pærer i samme kurv, sier Kvingedal med henvisning til ulike aktører bruker forskjellige beregningsparametere.
 
Han viser også til administrerende direktør i MEF, Julie Brodtkorb som tidligere i år sa:
‒ Hvis vi skal få ned utslippene i anleggssektoren må vi huske at 2/3 av utslippene fra eksempelvis veianlegg er indirekte utslipp, ikke maskiner. 
Dette verktøyet måler både indirekte og direkte utslipp. Det vil gi oss muligheten til kutt av utslipp der det har mest effekt.
 
Samspill må til
‒ På et anlegg utgjør direkte-utslippene knyttet til maskinparken rundt 1/3 av totalen. Å beregne utslipp fra eksos er forholdvis enkelt, men å kartlegge de 2/3 med indirekte utslipp fra materialer som brukes på anleggene, har vært verre. Vi må kartlegge begge disse områdene for å få totalbildet. Først da kan vi nå målene om å være utslippsfrie innen 2030, men vi har kort tid på oss, sier fagsjefen som understreker viktigheten av å ha digitale systemer for å forenkle miljødokumentasjon og lage «lesbare» klimagassberegninger. 
Han poengterer også at det må være et godt samspill mellom leverandøren og entreprenøren. 
‒ Når vi tar kontakt med en Basal-produsent, er det viktig at de vet hva byggherrene etterspør. Vi etterspør dokumentasjon allerede i anbudsfasen. Vi må huske på at klimaregnskapet vektlegges med 30 prosent i et anbud. Om det er et norsk eller et utenlandsk produkt, trenger vi den rette dokumentasjon.
 
Leggeanvisninger fra Basal
Kvingedal synes det er fint med Basal som allerede har laget en digital prosjektportal. . 
 
‒ Vi jobber for å få den inn i vår kalkulator. Da får vi en total klimadokumentasjon, og i tillegg FDV-dokumentasjon. Også får vi med oss leggeanvisninger fra Basal, da sikrer vi at de som skal legge ut dette i grøfta gjør det riktig, sier han og legger til:
‒ Det er et bra prosjekt som Basal har satt i gang her. Tanken er at vi får det inn i vår digitale plattform, også får vi det med i det totale regnskapet. Det sikrer at 2/3 med materialer (indirekte utslipp) og produkter fra Basal har verifiserte EPD-er og ikke informasjon som bygger på synsing.
 
Han mener at hvis de kan få dette her håndtert digitalt, vil det bli en forenkling over hele linja. 
‒ Digitale systemer er ikke et krav i dag, men veldig viktig. Det kommer vel som et krav etter hvert det også. Vi er opptatt av å holde klimautslippene nede på våre prosjekter, men føringene for å få en reduksjon må være på plass. Altså all informasjon må med. 
 
Samarbeidsprosjekt
Prosjektet med å utvikle en klimakalkulator startet opp i 2022. Det ble etter hvert et større samarbeid mellom Statens vegvesen, Nye Veier, Bane Nor, MEF og Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA). MEF og EBA hadde hver for seg utviklet et verktøy som målte indirekte og direkte utslipp i anleggspro-sjekter og asfaltprosjekter. Men gjennom samarbeid har de nå fått på plass et felles verktøy som kan brukes av hele bransjen i anlegg- og jernbaneprosjekter. Kalkulatoren er laget av LCA.no som også er store på å utvikle EPD-er.
 
‒ Vi får en samhandling mellom EPD og LCA.no for å lage klimagassregnskap med oppdaterte tallverdier for hele byggeprosessen.  
 
Han tror også at Fylkeskommunene kommer til å ta inn det nye verktøyet.
‒ Kalkulatoren er ute i markedet nå, men vi jobber for å få den inn under Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sine vinger. Mulig med noen endringer og tilpasninger. Det er bra med den arbeidsgruppen vi har nå, og et godt samarbeid i bransjen om å utvikle dette klimaverktøyet.
 
‒ Det er flere offentlige aktører som har lyst til å bruke verktøyet i anbudsfasen. Nå skal vi i møte med Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) for å få en god dialog på dette videre, sier Egil Kvingedal i MEF.
Klimakalkulatoren kan brukes til forskjellige formål:
  • Beregning av klimafotavtrykk basert på ressurser som tas inn i prosjektet og produksjonen/aktiviteten i seg selv, inkludert transporttjenester og energibruk.
  • Følge utviklingen av klimafotavtrykket i prosjektet gjennom å oppdatere dette i de forskjellige faser fra anbudsfase til etterkontroll.
  • Mulighet for å genere klimaregnskapet til EPD for produkter.
  • Mulighet for å beregne klimafotavtrykket på fremstilling av produkter i anleggsbransjen.
Klimakalkulator fullversjon:
  • Kan brukes i anbud og prosjektfasen. Mulighet til å lage egendefinerte faser i prosjekt.
  • Registrerer indirekte og direkte utslipp for komplett klimaregnskap. Deling/utskrift av klimagassregnskap pr prosjekt.
  • Mulighet til analyse av prosjektene for forbedring. 
  • Mulighet for integrasjon for dynamisk registrering og rapportering.

Del artikkelen: