I slutten av juni var daglig leder Sjur Tveite ved Vannsenteret på Ås invitert til å delta på kurset «Kontroll for å sikre en trygg kum, med lang levetid». Kurset er laget av Basal og ble holdt for VA-avdelingen i Stavanger kommune.
‒ Det var et bra kurs, lærerikt og interessant, sier han til VA forum.
‒ Det var et bra kurs, lærerikt og interessant, sier han til VA forum.
Feil og mangler i nye kummer er et gjennomgående problem. Ved befaring av 29 kummer i Stavanger tidligere i vår, fant man feil i alle kummene. Kommunenes folk så at de måtte ha mye større fokus på sluttkontrollen for å få økt kvaliteten på VA-anleggene de har bestilt. Med dette som utgangspunkt laget Anders Nygaard, teknisk leder Basal Aqua-Safe, og teknisk direktør Terje Reiersen kurset «Kontroll for å sikre en trygg kum, med lang levetid».
‒ Bedre kontrollrutiner og kompetanse for å utføre korrekt sluttkontroll er en forutsetning for å sikre lang levetid og den kvaliteten man ønsker, sier adm.dir. Sogge Johnsen i Basal.
Han tror innholdet i kurset vil være relevant for alle kommuner i Norge, og håper det kan bli en del av programmet til Nasjonalt senter for vanninfrastruktur (Vannsenteret) på Ås.
Må rigge til nye kummer
Vannsenteret skal lage kursopplegg og være et kompetansesenter for alle kommuner i Norge.
‒ Hva syns du om kursmaterialet Stavanger kommune fikk presentert, og er dette noe du kan tenke deg å tilby resten av Kommune-Norge i regi av Vannsenteret?
‒ Jeg synes en sånn tilnærming, type og format er spennende. Vi tar dette inn i det videre arbeidet med hva vi skal ha her på vårt anlegg, sier Tveite.
‒ Hva er tidsperspektivet, når kan dere være i gang?
‒ Vi har allerede et fullverdig ledningsnett med rør og kummer her – knyttet til testing og opplæring innen drift og vedlikehold. Vi skal også rigge til noen kummer med åpne grøfter. Der kan vi se på typiske feil på nyanlegg, med involvering fra både byggherrer, produsenter og entreprenører, sier Tveite og legger til:
‒ Sogge Johnsen og Basal har vært på tilbudssiden, og har invitert oss inn. Det synes vi er en positiv tilnærming og et godt eksempel på den type samarbeid vi ønsker med ulike deler av bransjen. Her på Vannsenteret kan kommuner og ulike leverandører få en viktig møteplass. Her er det nøytral grunn, der vi kan gi opplæring og utveksle erfaringer på objektivt grunnlag.
Norsk Vann er også på banen
Senterlederen ser også at det er en stor utfordring med for mange feil i nye kummer.
‒ Vi har mulighet til å rigge til en infrastruktur her hos oss der vi kan se på hvor man finner typiske feil. Vi kan utvikle et forum, der man kan lære mer om dette viktige feltet.
Han forteller at det fort blir litt skyttergravskrig mellom ulike aktører i slike sammenhenger.
‒ Men formålet med senteret er å bygge innsikt og utveksle erfaringer, på en konstruktiv og tillitsfull måte.
Han opplyser videre at Norsk Vann i disse dager er i gang med et prosjekt som heter «Feil på nyanlegg».
‒ Det ble presentert en masteroppgave ved NMBU i våres om dette temaet, som et slags forprosjekt for det arbeidet som nå vil pågå i regi av Norsk Vann. De vil kartlegge hva som er realitetene rundt feil på nyanlegg. Vannsenteret deltar i styringsgruppen for dette viktige prosjektet. Det Basal nå har tatt initiativ til med sluttkontrollkurs er et godt bidrag inn mot det viktige arbeidet for økt kompetanse og kvalitet knyttet til ledningsnettet, avslutter Sjur Tveite ved Vannsenteret på Ås.