Det svinger fortsatt heftig på gamle E10 på Hinnøya. VA Forum er på vei for å se på den største veiutbyggingen i Nord-Norge noensinne – og på et nytt norskutviklet kabelkumlokk med lavt CO₂-avtrykk. Produktet produseres i Norge hos Furnes Jernstøperi AS, med fokus på kortreiste, bærekraftige løsninger.
E10/Hålogalandsveien-prosjektet omfatter 82 kilometer ny vei med sju tunneler, 22 broer og flere kulverter. Når prosjektet står ferdig, vil reisetiden mellom Harstad og Sortland reduseres med rundt 39 minutter. Fra luften er dimensjonene tydelige – en ny hovedåre som binder sammen fjord, fjell og lokalsamfunn i regionen.
Stian Lundberg Bjørnsen, prosjekt- og kontrollansvarlig hos Basalbedriften Holmen Betong og Per Martin Pettersen, Key Account Manager i Furnes Jernstøperi er også med på befaringen.
Kortreiste leveranser fra Indre Troms
Holmen Betong AS i indre Troms har levert kortreiste kabeltrekkekummer av betong til deler av utbyggingen. For Stian Lundberg Bjørnsen handler kortreist produksjon i Nord-Norge om mer enn mil på kartet.
– Her regnes tre og en halv times leveringsvei som kortreist. Avstandene er store, men løsningene er lokale, sier han.
Til E10 er det levert 122 kabeltrekkekummer med B125 lokk og ramme.
– De nye løsningene er lettere å håndtere, rimeligere og CO₂-utslippet er mer enn halvert i forhold til alternativet. Lokk og ramme veier totalt bare 107,6 kilo, forklarer Bjørnsen.
Innovasjon og rett produkt på rett sted
I Basal har man standardisert trekkekummer for belastningsklasse D400 og B125, men det fantes kun et lokk, og det var D400.
Det går mest D400 trekkekummer som tåler 40 tonns belastning. D400-lokk er betydelig tyngre enn B125-lokket og har over 50 prosent høyere CO2-utslipp. I Basal stilte man seg spørsmålet om hvorfor man ikke kunne utvikle et kumlokk som har mindre utslipp, lavere materialforbruk og som kan plasseres på steder utenfor trafikkert veg.
Den nye kabelkum B125 i støpejern ble lansert høsten i fjor. Leveransen til Hålogalandsveien er den største så langt, forteller Per Martin Pettersen i Furnes Jernstøperi.
Det nye trekkekumlokket er lettere, tåler 12,5 tonn belastning, og er utviklet for bruk utenfor kjørebane – i skråninger langs vei, over opphøyde kabelgater i tunneler og i gangfelt.
Sogge Johnsen, administrerende direktør i Basal AS, legger til at løsningen også styrker norsk leverings- og forsyningssikkerhet:
‒ Vi sikrer en lavere pris, bedrer miljøavtrykket og får flyttet produksjonen til Norge. I tillegg kutter vi utslippene til transport. På denne måten bygger man opp under Norsk industri og holder produksjonen lokal. Dette er rett produkt til rett sted. B125 er et prakteksempel på et godt samarbeid mellom norske produsenter, innovasjon og bærekraft i praksis.
Feltbesøk i Gullesfjordbotn
Ved Hæhre Entreprenørs anlegg i Gullesfjordbotn får VA Forum og produsentene se produktet i praktisk bruk. Mellom fjord og fjell går arbeidet for fullt. Rundt 200 personer jobber på hvert skift, forteller assisterende anleggsleder Adrie Van Heemskerk.
Driftsleder Reiulf Gilleshammer tar gruppen med inn i den nye tunnelen ved Våtvollen.
‒ Det fungerer bra å montere. Hvis jeg skal etterlyse en liten detalj skulle det ha vært en liten kant ned på den ene siden av rammen. Lokkene blir skrudd fast med fire bolter, som bores på stedet. Siden lokk og ramme legges i skråning kan det gli ned mens vi borer. Da ville en kant eller lignende holde trekkekummen på plass.
Pettersen i Furnes noterer seg det og takker for konstruktiv tilbakemelding, mens Gilleshammer fortsetter:
‒ Uansett er dette en bra løsning. Det er en stor fordel at kumlokkene er så lette. Det er enkelt å løfte opp lokkene. De er konstruert for å åpnes med kumspett, men de er bare å løfte opp med ei hånd, hevder han.
Han trekker også fram en annen fordel:
‒ Du tvinger lokket til å komme opp i terrenget med denne løsningen. Med flytende rammer vil de kunne «drukne».
Klimavennlige produkter
For Per Martin Pettersen i Furnes Jernstøperi er dette et godt eksempel på hvordan norsk industri kan levere mer klimavennlige produkter til samferdselssektoren.
‒ Produktet er nytt i bransjen, og vi har stor tro på at dette kan bli en løsning som blir valgt der det ikke er behov for å dimensjonere i forhold til høyere trafikkbelastning. Det er viktig å poengtere at denne typen løsning kun skal benyttes utenfor kjørebane.
Langs den nye veien glitrer fjorden mellom tunellåpningene, og de første B125-kumlokkene ligger allerede på plass – som viktige bidrag til et miljøvennlig veiprosjekt i nord.
Strekningen er Nord-Norges største samferdselsprosjekt.
Målet er å gi bedre trafikksikkerhet, økt fremkommelighet og styrket regional utvikling i områdene Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad. Prosjektet skal knytte regionen tettere sammen og legge bedre til rette for næringsliv og bosetting.
- Start: Sommer 2023
- Flere delåpninger underveis
- Full åpning forventes høsten 2028
- Totalt bygges 82 km ny veg, inkludert:
- 27 km tunneler fordelt på syv tunneler
- 35 km i dagens veglinje
- 20 km i ny veglinje
Prosjektet er et pilotprosjekt for grønnere vegbygging. Statens vegvesen vil:
- Halvere klimagassutslipp
- Begrense naturinngrep
- Utvikle metoder og verktøy for å nå Norges og Europas klimamål
Økonomi og organisering:
- Byggekontrakt: 11,4 milliarder kroner
- Totalramme over 21 år: 20 milliarder kroner (inkluderer bygging, drift, vedlikehold, finansiering og endringer)
- OPS-selskap: Hålogalandsvegen AS, eid av Skanskas pensjonskasser i Norge og Sverige
- Totalentreprenør: Skanska Norge
- Underentreprenør: Hæhre (ansvar for strekningen vest for Kanstadbotn mot Sigerfjordtunnelen)