Reduserte CO₂-utslipp ved å velge lokalproduserte betongrør

Entreprenøren hadde som plan å bruke DV-plastrør i et anlegg på Vestlandet – slik han alltid hadde gjort. Han mente dette ville spare tid. Etter å ha rådført seg med Geir Gammelsrød, som jobber med salg innen VA hos NOBI på Askøy, endret han mening.

‒ Det er helt feil å si at du sparer tid. Det er bare den fysiske legginga du sparer tid på. Du trenger en hel haug med lastebiler for å levere omfyllingsmasser til disse plastrørene, og det tar tid. Med betongrør kan du bruke stedlige masser, det du har gravd bort kan du stort sett legge tilbake, sier Geir Gammelsrød,
‒ Resultatet er at du reduserer miljøutslippene betydelig, samtidig som tiden brukt på jobben blir omtrent den samme.

E16 Åsbrekkegjelet – Skramle bru
E16 er en viktig transportåre mellom øst og vest. Strekningen som nå blir regulert framstår som den dårligste strekningen mellom Bergen og Oslo. Prosjektet til 117 millioner kroner vil pågå frem til oktober 2026, der ca 3, 1 km veg skal utbedres.

I beskrivelsen var det beskrevet 550m med DV-600 mm og 40m med DV800 mm. plastrør.
NOBI AS la fram alternativ løsning med inntakskummer type Briljant og bruk av Basal igT falsrør med tette kumgjennomføringer. Dokka Entreprenør AS, som fikk jobben, valgte til slutt å gå for Basal igT fals rør.

Du sparer ikke tid på å legge plastrør. Det krever mange lass med omfyllingsmasser. Med betongrør bruker du stedlige masser og kutter miljøutslipp, sier Geir Gammelsrød i NOBI

Tettere løsning og bedre miljøregnskap
Gammelsrød forteller at entreprenøren var skeptisk og vandt til at det er så lett med plast. 

‒ De hadde gjort det samme år etter år, da er det tungt å begynne og lære noe nytt. Men så lot de seg overbevise, og nå får de se selv. Vi tilbyr også leggekurs og praktiske tips før oppstart.

Han trekker også fram et annet viktig poeng. 

‒ Ved å bruke betongrør får du også en tettere løsning ved tilknytning til mange vingemurer, sandfang og andre forskjellige inntakskummer. Det er stor variasjon av forskjellige inntaksløsninger i den aktuelle jobben. Betongrør kan dokumeteres som tette når de tilknyttes en betongkum. DV-rør har pr i dag ikke har pakninger som er tett nok.

Entreprenøren valgte å gå fra plast DV-rør til betongrør etter et par møter med rådgiverne i NOBI.


‒ Jeg sa at det var på tide å legge noe ordentlig, og når jeg kom med miljøaspektet så ble all tvil lagt til side. Med betongrør får de bedre tetthet i overgang til kum. 

De reduserer også miljøpåvirkningen betraktelig – spesielt fordi behovet for tilkjørt omfyllingsmasse er langt mindre. Man slipper også knusing av masser til omfylling, det sparer ekstra utslipp.  

Gammelsrød forteller at anleggsarbeidet nå er i oppstartsfase:

‒ Det blir spennende å se hvor raskt leggingen faktisk går.

Nobi AS avd. Voss har levert til prosjektet:

  • Basal igT Falsrør DN 600-2000
  • Basal Briljant inntakskummer til ig DN 600-1000
  • Basal vingemurer
  • Basal sandfanger
  • Basal Trekkekummer TK-1 – TK-2

Samt kommunalvarer som ringer, kjegler, topplater, drensrør og Furnes gategods.

Betydelige CO₂-kutt

Ifølge Gammelsrød er materialkostnaden for rørene den samme, men redusert lastebiltransport og lavere behov for omfyllingsmasser gjør at betongrør totalt sett kommer bedre ut – både kostnadsmessig og miljømessig.

‒ Det gir formidable besparelser. Dette er en vinn-vinn-situasjon, sier han.

Rundt betongrør kan man gjenbruke masser i både omfylling og gjenfylling, noe som kan gi opptil 70 % reduksjon i CO₂-utslipp. Ved bruk av plastrør er det også mulig å bruke gjenbruksmasser i gjenfyllingen, men i omfyllingssonen stilles det strengere krav til materialene. Dette begrenser mengden gjenbruksmasser som kan benyttes, og gir derfor en betydelig lavere CO₂-reduksjon sammenlignet med betongrør.
Se figur under:

Del artikkelen: